maandag 25 april 2011

Filmposter ORFEU NEGRO (1959)



Via www.movieposterb.com heb ik gezocht naar de officiële poster van de film ORFEU NEGRO (1959). Omdat deze film opgenomen is in Brazilië en gemaakt is door Franse en Italiaanse filmmakers bestaan er vele verschillende posters van deze film. Ik heb in deze analyse een selectie gemaakt van drie posters die ik nader zal toelichten. Daarbij staat de eerste Spaanstalige poster centraal.

Op deze poster zien we bovenin de poster het logo van de filmmaatschappij. Links onderaan staat de titel van de film; ORFEU NEGRO. Daaronder de namen Marcel Camus, Marpessa Dawn en Breno Mello. Uit deze poster kan niet opgemaakt worden welke functies die personen vervullen. Daaronder wordt vermeld dat deze prijs de winnaar is op het filmfestival in Cannes. Er staat geen jaartal vermeld op deze poster. Onderaan in het midden staat Technicolor.

Technicolor was wereldwijd het meest gebruikte kleuringproces in Hollywood speelfilms van 1922 tot 1952. Dit is echter geen Hollywood film, maar een Braziliaans, Europese productie.

De titel staat bij elkaar gegroepeerd links onderaan de poster. De titel is gedrukt in exotische witte blokletters. Daaronder staat tekst in kleinere neutrale blokletters die meer op gaan in de achtergrondkleuren van de poster. Op die manier valt de titel op, ten opzichte van de rest van de poster en tekst.


Op de poster zien we op de voorgrond een man die zich ontfermt over een bewusteloze vrouw. Achter hem staat een man in een donker kostuum met abstracte versieringen. Die staat in een grotere schaal afgebeeld dan de twee personages op de voorgrond. Op de achtergrond zien we een menigte dansende en feestvierende mensen in kleurige kledij met in de verte een skyline van een stad.

Opvallend is dat de typografie, de credits en logo’s maar een heel klein gedeelte van deze poster innemen. Het is duidelijk ondergeschikt aan het verhaal. Ook worden er geen sterren ingezet als reclamestunt. De film presenteert zich via deze poster dus duidelijk niet als commercieel, maar eerder onafhankelijk.

Ik heb deze eerste poster gekozen omdat datgene wat we zien heel duidelijk een narratief afbeeldt. Het is naar mijn idee de meest representatieve poster voor het filmverhaal. Het narratief komt duidelijk naar voren doordat de belangrijkste personages zijn afgebeeld; Orpheus, Euredyce en de dood die hen overmeestert. Al kan het zijn dat de kijker in deze afbeelding op het verkeerde been wordt gezet doordat Orpheus een mes in zijn hand heeft, dat gericht is naar Euredyce. Als we er vanuit gaan dat Orpheus een mes in zijn hand heeft om Euredyce te beschermen, zou dit beter aansluiten bij het verhaal wat volgt in de film. De dood opereert zonder dat Orpheus het ziet, deze gebeurtenis op de poster is gelijk aan het verhaal in de film.

De tweede Franse poster is de officiële en meest gebruikte poster in Europa. De regisseur van ORFEU NEGRO, Marcel Camus is Frans. Een groot gedeelte van de distributie werd ontwikkeld in Frankrijk en Italië. Daarom is het wellicht interessant om deze posters naast elkaar te leggen.


Op de Franstalige poster is er veel meer aandacht voor de credits. Er worden meer castleden vermeld en behalve de regisseur worden ook de schrijver en de producent vermeld. Het grootste verschil met de eerste poster is dat we hier alleen de twee hoofdpersonages zien; Orpheus en Euredyce. Orpheus houdt Euredyce op een vergelijkbare manier vast als bij de eerste poster. Als we dit vertalen naar de mythe kunnen we hieruit concluderen dat Euredyce vermoord is door de dood, terwijl Orpheus haar probeert te redden. Door enkel de twee hoofdpersonages af te beelden wordt gesuggereerd dat zij samen het belangrijkste kernverhaal vormen.

De typografie is klassiek en ook hier ligt de meeste nadruk op de titel. De vermelding van de Palm d’Or staat hier buiten de rest van de tekst geplaatst, waardoor deze vermelding extra aandacht krijgt. Rechts van de credits staat Eastmancolor. Eastman Kodak uit de Verenigde Staten introduceerde een high-quality color print film. Dit was een nieuwe stap in het Technicolor proces.


Als laatste zien we de derde Duitse poster, met meerdere getekende personages. Hier is ook het personage Mira te herkennen, een belangrijke sleutelrol in het filmverhaal. Als jaloerse ex-verloofde zorgt zij er uiteindelijk voor dat Orpheus ten val komt met Euredyce in zijn armen. Deze poster is in dezelfde stijl getekend als de tweede poster, vermoedelijk door dezelfde tekenaar. Ook de grafische vormgeving komt overeen. Wel besteedt deze laatste poster meer aandacht aan de omgeving en het carnaval, oftewel het cultuursociologische aspect. In dat opzicht zijn de eerste en de laatste poster goed met elkaar te vergelijken.

Opvallend is dat op alle drie de posters getekende personages staan. Er wordt een dominante figuratieve stijl gehanteerd. Deze tekeningen benaderen bewust niet altijd de werkelijkheid; de personages en de achtergrondomgeving zijn op een sprookjesachtige manier afgebeeld. Hieruit kunnen we afleiden dat het om een sprookje of mythe gaat. Hier zien we het affiche als een uiting van het genre. Deze film is een eigentijdse vertelling van de Griekse mythe van Orpheus en Euredyce.


Naast de Griekse mythe, speelt het carnaval ook een hele belangrijke rol in de film. Het filmaffiche fungeert hier als uiting van een cultuursociologische factor. Ik mis dit aspect echter op de tweede poster; deze geeft een eenzijdig beeld van het narratief omdat enkel de twee hoofdpersonages hier afgebeeld worden.


De veelkleurigheid bij de kleding van de personages en in de omgeving versterken het feestgevoel van de menigte die carnaval viert. Daarnaast geven de kleuren ook een exotisch tintje aan de posters. Het onderscheid zich van Hollywood filmposters. Dit geldt het meeste voor de eerste, Spaanstalige poster.


De bovenstaande analyse is uitgevoerd door mij als ervaren kijker. Daarom heb ik de beelden op de poster kunnen verbinden aan het verhaal dat in de film volgt. Bepaalde factoren staan natuurlijk op zichzelf, zoals het kleurgebruik, de typografie en de figuratieve stijl op de affiches.


Ondergetekende,

Miss Moneypenny


Gebruikte websites:

www.imdb.com

www.movieposterb.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten